Az EU háborúja Lengyelország ellen

2020. április 27. 13:53

Andrew Tettenborn
Mindenképpen jó okunk van, hogy aggódjunk az EU tagállami ügyekbe való beavatkozása miatt.

„Az Európai Unió Bírósága (EUB) arra utasította Lengyelországot, hogy lépjen vissza igazságügyi reformjától, jóllehet, azt még egyáltalán nem is minősítette törvényellenesnek. 

Az EUB egyik április döntése is jól érzékelteti, hogy milyen szintű külső beavatkozást kell eltűrniük az uniós tagállamoknak. A bíróság arra utasította a lengyel kormányt, hogy ne alkalmazzon egy új jogszabályt, amely érinti az ország belső alkotmányos berendezkedését. Ellenkező esetben a lengyel adófizetőket sújtó uniós bírság kiszabását helyezte kilátásba az uniós törvényszék. 

Lengyelországot 2015 óta a Jog és Igazságosság (PiS) kormányozza.  A párt konzervatív, euroszkeptikus beállítottságú, és az értelmiség, valamint a liberális elit kendőzetlen lenézéssel viszonyul hozzá. A kormány 2017-ben benyújtott egy törvényt, amely egy új bírási fegyelmi testület (ID) felállításáról szól. Az ID tagjait az alsóház, a Szejm jelölné ki, és az lenne a feladatuk, hogy kezeljék a nem megfelelően eljáró bírák elleni panaszokat. A lépés alkotmányos válságot idézett elő. Januárban a lengyel legfelsőbb bíróság úgy foglalt állást egy döntésében, hogy az ID tagjainak kinevezése törvénytelen. A kormány ugyanakkor figyelmen kívül hagyta ezt a döntést. 

Az Európai Bizottság, amely mély gyűlölettel tekint a Pis-re, már ezen a ponton beavatkozott, és úgy döntött, hogy uniós szintre emel egy kifejezetten tagállami belügynek számító kérdést.”

(…)

„Az EUB-hoz benyújtott bizottsági kereset értelmében azért tiltják meg az új törvény alkalmazását Lengyelországban, mert Brüsszel szerint az ID nem mentes a politikai befolyástól. Az ügy jelenleg is folyik.”

(…)

„Ebben a vitában kockázatos bármelyik politikai oldal mellett állást foglalni.”

(…)

„De bármelyik oldalt is választjuk, arra mindenképpen jó okunk van, hogy aggódjunk az EU tagállami ügyekbe való beavatkozása miatt. A lengyel intézkedések, legyenek mégoly ellentmondásosak is, nagy alkotmányjogi jelentőséggel bírnak, és egy demokratikusan megválasztott kormány kezdeményezte őket. A lengyel kormányt egy olyan meg nem választott bírókból álló csoport utasította saját törvényeinek figyelmen kívül hagyására, amely csoport egy számottevő demokrácia-deficittel küzdő testülethez kötődik. Ami még súlyosabb, hogy a bíráktól érkező utasítás büntetést is kilátásba helyez egy olyan ügy kapcsán, amelyben hivatalosan még ki sem mondták, hogy a lengyel jogszabály összeegyeztethetetlen lenne az uniós joggal.”
 

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 56 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Gondolom, a lengyeleknél is maradt elég pártállami időkből ottragadt bíró, akik persze sérthetetlenek. Ez nyilván nem zavarja az EU-t. Kíváncsi vagyok, ugyanilyen elnézőek lettek volna-e vajon mondjuk az '50-es években egykori náci német bírókkal...

Azt azért mássága válogatja. Vannak igen szalonképes, kifejezetten jól fizető másságok is az EU számára.

Szélső jobb? Az nem a Varsói Szerződés példa nélküli páncélos hadereje volt (40,000 db.), ami Európa nyugati felét kívánta jobb belátásokra bírni?

Szélsőjobb? Ha az EU által legitimált kommunistákat, mobdjuk Tavares elvtársat, vagy az NDK-ban ifjúkommunistaként szocializálódott Merkelt nézzük, akkor felmerülhet a szélsőbal fogalma. Mert amikor Merkel dél afrikai látogatásáról hazatelefonálva utasítást ad a thüringiai választád eredményének megsemmisítésére, amikor az EP addig szavaztat, amíg ott át nem megy a LIBE bizottság jelentése, amíg csalással állítják elő a Sargentini jelentés érdekébe a kétharmadot, addig óvatosabban kéne szélsőjobbot emlegetni. A jogállamról már nem is beszélve.

Azon el kéne gondolkodni, hogyan lehet, hogy egy bírót a rosszul, részrehajlóan, befolyásolva végzett munkájáért nem lehet felelősségre vonni? Hogy lehet az, hogy az elvileg független bírókat idegen szervek, külföldiek érzékenyíthetik annak érdekében, hogy az ő elvárásaik szerint, és ne az adott ország jogalkotóinak szándéka szerint ítélkezzenek?

Milyen alapon lehet megengedni, hogy egy állam belső rendje ellen ily módon lépjenek fel?

Jól van, elmondtad a kötelező marhaságot, leülhetsz!

Konkrét kérdésekkel szemben nem vagy túl értelmes.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés