Készüljünk a háborúra! – üzeni az Európai Tanács elnöke
Charles Michel szerint Oroszország nem áll meg Ukrajnánál, úgyhogy elő kell venni az európai pénztárcákat.
Alig egy héttel a COP26 után a Bizottság által szorgalmazott fosszilis projektek támogatása abszurdnak tűnik.
„Az Európai Bizottság november 19-én tette közzé a közös érdekű projektek (PCI) ötödik listáját. Ez a lista nevezi meg azokat a határokon átnyúló energetikai infrastruktúrákat, amelyek kulcsfontosságúak az európai zöld megállapodás és az energiaunió célkitűzéseinek eléréséhez.
Jóváhagyást követően a javasolt közös projektek – amelyek 20 földgáz megaprojektet foglalnak magukban, 13 milliárd euró értékben – élvezhetik a felgyorsított engedélyezi eljárás és az uniós forrásokhoz való elsőbbségi hozzáférés előnyeit. Bár a fosszilis gázprojektek már nem jogosultak bizonyos pénzügyi támogatásra (például Connecting Europe Facility), továbbra is hozzáférhetnek más forrásokhoz (például Európai Regionális Fejlesztési Alap, Európai Beruházási Bank), amelyek nagyrészt eddig is a közös projektek üzembehelyezésének fedezetét biztosították.
Alig egy héttel a COP26 után a Bizottság által szorgalmazott fosszilis projektek támogatása abszurdnak tűnik. Miközben a törvényhozók és a támogatók egyaránt megsértik a javasolt PCI-listát, feltehetjük a kérdést, mégis hogyan jutottunk el idáig?
A PCI-k kiválasztása alapvetően a tízéves hálózatfejlesztési terven (TYNDP) alapul. Ez az energiaügyi legfőbb csapásirány, amelyet a Villamosenergia- és Gázipari Szállítási Rendszerüzemeltetők Európai Hálózata (ENTSO) kétévente dolgoz ki, és részletes előrejelzést nyújt Európa villamosenergia- és gázellátásának alakulására, valamint a kereslet alakulására egészen 2050-ig. Minden közös projektnek jelölt fejlesztés e stratégia mentén kap PCI státuszt. Mivel ennek az energiaforgatókönyvnek az európai infrastruktúra-tervezésben kiemelt szerepe van, mindenképp összhangba kell hozni az EU közép- és hosszú távú klímacéljaival.
Ez azonban bizonyosan nem történt meg az ötödik PCI-lista projektjei esetében. Kiválasztásuk a 2020-as TYNDP „Nemzeti trendek” stratégiáján alapult, amely a tagállamok nemzeti energia- és klímaterveire épült. Tekintettel arra, hogy ezeket a terveket még a régi célkitűzések szerint készültek el, az ötödik PCI-lista nincs összhangban a Fit for 55 nevű uniós klímapolitikai csomaggal.
(…)
Hiteles dekarbonizációs utat tükröző forgatókönyv hiányában a PCI-listák továbbra is téves célok mentén fognak elkészülni, és fennáll annak a veszélye, hogy az uniós közpénzeket olyan projektekre irányítják, amelyek távolabb visznek bennünket a közös klímacéloktól. Ez felveti a kérdést, hogy vajon az energiaszektor készül-e egyáltalán arra az energiarendszer-átalakításra, amely ahhoz szükséges, hogy 2050-re elérjük a klímasemlegességet?”