Az országonként eltérő minőségű ételekkel foglalkozik az EU

2018. szeptember 28. 15:03

Számos teszt és felmérés kimutatta, hogy az élelmiszergyártók – jellemzően Közép- és Kelet-Európában – figyelmen kívül hagyják az EU-s fogyasztóvédelmi előírásokat és félrevezetik a vásárlókat. Kiderült ugyanis, hogy egyes cégek ugyanazon márkanév és csomagolás mellett teljesen más minőségű árukat forgalmaznak például Olaszországban, Ausztriában vagy éppen Magyarországon. A jelenségre korábban a magyar kormány is felhívta a figyelmet.

Az uniós tagállamokban elvégzett tesztek kimutatták, hogy az azonos márkájú halrudak egyikében kevesebb a hal, az azonos nevű szeletelt kenyér egyikében kevesebb a liszt, az egyik narancslében pedig nincs narancs. Sőt, a legutolsó vizsgálatok során az is bebizonyosodott, hogy a mosószereknél, a kozmetikumoknál, a higiéniai termékeknél és még a bébitermékeknél sem egyezett az összetevők minősége és mennyisége. A jelenséget korábban a Nébih vizsgálata is megerősítette. Olga Sehnalová cseh Európai Parlamenti képviselő szerint az eltérő minőségű termékek aláássák az európaiak bizalmát az Unió belső piacának működésében, ezért uniós szintű megoldást sürget.

Az Európai Parlament csütörtökön javaslatokat fogalmazott meg az Unió és a tagállamok számára az eltérő minőségű termékek problémájának megoldására. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv frissítése nagyban hozzájárulna az eltérések csökkentéséhez, illetve kiküszöbölné azt az ürügyet, hogy az eltérő fogyasztói ízlések igénylik a minőség és a mennyiség lerontását. Az új javaslatok leszögezik, hogy ugyanolyan márkanév alatt, ugyanolyan csomagolásban árult termékeknek ugyanolyan alkotóelemekből kell állniuk, továbbá a gyártók és forgalmazók logóval jelezzék, ha egy termék minősége az egész Unió területén egyforma. Biljana Borzan, a horvátországi tesztek lefuttatásáért felelős szakértő azt mondta, hogy a jelenlegi EU-s szabályozás nem kielégítő, máskülönben nem lennének most ilyen problémák. Julia Reda német EP-képviselő szerint pedig egyenesen sértő a fogyasztókra nézve az eltérő termékminőség.

A bejegyzés trackback címe: http://precedens.mandiner.hu/trackback/32237