Világgazdaság: nincs túlárazva Ferihegy visszaszerzése

2021. november 03. 12:08

Az Orbán-kormány – amely meghatározó szerepet játszik a vevői oldalon – deklarálta, hogy számára Ferihegy magyar kézbe kerülése stratégiai fontosságú küldetés.

2021. november 03. 12:08
null

Éppen a Budapest Airport 2005-ös privatizációja mutatta meg, hogy a cég valódi értéke gyakorlatilag felbecsülhetetlen. Akkor harmincszoros EBITDA-szinten vették meg, most 18-as szorzóval vásárolnák vissza – olvasható a Világgazdaság cikkében.

EBITDA = Earning Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, azaz kamatfizetés, adózás és értékcsökkenés előtti eredmény, vagyis a vállalat működési eredménye.

A lap szerint miközben 2005-ben a brit hátterű BAA csaknem harmincszoros EBITDA-szorzóval vásárolta meg a Budapest Airport Zrt. (BUD) 75 százalékát, illetve a budapesti repülőtér üzemeltetési és vagyonkezelési jogát 75 évre, a visszavásárlásban érdekelt magyar konzorcium most tizennyolcszoros áron szerezheti meg a társaság százszázalékos tulajdonrészét – ez az arány állapítható meg a BUD többségi tulajdonosának, a Düsseldorfban bejegyzett AviAlliance-nek a frissen közzétett vállalati beszámolójából. 

Eszerint a BUD a Covid-járvány kitörése előtti évben, 2019-ben 244,1 millió euró – a légi közlekedést beszakító, átmeneti hatásként számontartott koronavírus-járvány miatt 2020-ban már csak 38,1 millió – EBITDA-eredményt ért el. Ez a VG által először ismertetett 4,44 milliárd eurós vételárhoz képest 18,2-szeres szorzót jelent.

A nemzetközi piacon a repülőterek tranzakciós értékét számos marker alapján határozzák meg, de a főszabály szerint az EBITDA-mutató (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) számít irányadónak. Egy-egy reptéri infrastruktúra nagyjából a 15–24 közötti tartományban cserél gazdát.

A 18-as szint tehát ennek alapján sem számít drágának, de összevetésben a 16 évvel ezelőtti eladás 29-30-szoros EBITDA-árazásához képest mértéktartó kalkulációnak minősül.

A hazai konzorcium vételi ajánlata kapcsán – noha a szakértőként felkért Deutsche Bank is 4,2–4,7 milliárd eurót tart reálisnak – a túlárazáson felül olyan kritikák is megfogalmazódtak, amelyek szerint a BUD visszaszerzése értelmetlen törekvés, pénzkidobás.

Az Orbán-kormány – amely meghatározó szerepet játszik a vevői oldalon – egyrészt deklarálta, hogy számára Ferihegy magyar kézbe kerülése stratégiai fontosságú küldetés. Ugyanakkor ettől eltekintve is éppen Ferihegy privatizációja mutatta meg, hogy a cég valódi értéke és jelentősége gyakorlatilag felbecsülhetetlen.

Annak idején a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere, Veres János az eladás szándékról szóló döntést azzal vette védelmébe, hogy a kabinet várakozása szerint akár 300 milliárd forint is befolyhat Ferihegy eladásából. Ehhez képest ennek több mint a másfélszerese teljesült, 464,5 milliárd forinton zárult a BUD-ért folyó, egyébként rendkívül agresszív licit a BAA, a Hochtief és a Fraport reptérüzemeltető óriáscégek között – a BAA sikerével. 

Pusztán a vételárat tekintve az állam tehát kedvező üzletet kötött 2005-ben, más kérdés, hogy

a kapott összeget rövid időn belül teljes egészében elnyelte a lyukas költségvetés és a napi működés finanszírozása.

Iparági forrásaink azt is nehezményezték, hogy hiába maradt 25 százalékos pakett az államnál, a szerződést úgy kötötték meg, hogy semmiféle beleszólásra ne legyen módja. Ráadásul a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető vállalat magánbefektetőknek való átjátszása súlyos színvonalromlást okozott az utaskörülményekben, és barátságtalanná vált az üzleti környezet a légitársaságok számára.

A BAA  például alaposan megnyirbálta a takarításra fordítható költségeket, kizárólag langyos víz vételezését engedélyezte a mosdókban azért, hogy minél több hűtött folyadék fogyjon a reptér kereskedelmi egységeiben, és leszereltette a padokat a tranzitvárókból, hogy az utasok ne ingyen üljenek ott, hanem a kávézókban-éttermekben fogyasszanak. Ezzel párhuzamosan a légitársaságok költségeit nagymértékben megemelte.

Összességében hiába fizetett brutális összeget a BUD-ért, és hiába vette biztosra, hogy jól költötte el a pénzét, a befektetése pedig hosszabb távon nyereségbe fordul át, ez nem válhatott valósággá, mert a ferihegyi 2005. december végi tulajdonszerzése után alig másfél évvel, 2007 nyarán a spanyol Ferrovial a komplett BAA-t felvásárolta. A vasút- és útépítő cég a Hochtief Airportnak értékesítette a BUD részvényeit, a németek pedig 2013 tavaszán adtak túl rajtuk a jelenlegi főtulajdonos kanadai nyugdíjalapnak.

Nyitókép: MTI/Beliczay László

Összesen 63 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2021. november 03. 21:04
Ha pénz költönk, azt kétféleképpen tehetjük: - megtérülő dolgokra költjük avagy befektetjük - nem megtérülő dolgokra költjük avagy feléljük. Ez utóbbi történt 2006-ban, amikor a befolyó pénz nem beruházásokra, hanem a költségvetés lékeinek a betömésére fordította a regnáló kormány. Az éréknövekmény 1000 milliárd fair profitnak tűnik, de ebből le kell vonni az idő közben befizetett adót, illetve a fejleszétsek és amortizáció költségét is. Az ilyen finanszírozást a legritkább esetben végzik készpénzből, hiszen ekkora összeget illik befektetni, ha pedig nincs ennyi, akkor mehet hitelből. Csak annyi a feladat, hogy a hitel kamata alacsonyabb legyen, mint a megtérülés mivel az állam mint tulajdonos örök életre tervezhet, vagyis simán belefér egy hosszabb megtérlési idő.
Zaj001
2021. november 03. 19:16
A befektetés értéke a növekedési potenciáltól függ. Ha marad a vírus, nem fog nőni a turizmus. A klímavédelem is a repülőforgalom csökkentését akarja elérni. Az EBIDTA statikus, önmagában kevés támpontot ad.
garabonciás
2021. november 03. 16:50
Akik most fújják a passzátszelet, hogy minek visszavenni, annak idején meg egy nyikkot nem szóltak az eladása ellen, vagy esetleg még támogattá is azt, na, azokat kellene eg ykis időre ottmarasztalni valahol, hogy gondolkodjanak. Egy pár évig. (Annak idején az erste bankban a nagyobb magyar tulajdonszerzés a sajtókiszivárogtatás miatt hiúsult meg, nem szeretném, ha valami ilyesmi történne. Bizonyos hírek nemzetgazdasági kockázatot jelentenek, az USAban Snowden halálbüntetést kapott volna, ha nincs nemzetközi figyelem. Lassan elég kellene, hogy legyen a kis magyar szabados banánköztársaságból, mármint ami a libsik mozgásterét illeti. A többit azonnal pofánvágják, abban hiba nincs.)
Mátyás01
2021. november 03. 16:01
A világgazdaságnál nem jól, vagyis nem libernyák matematikával számoltak. Azzal úgy kell számolni, hogyha például a Kádár rendszerben 3 Ft volt egy kiló kenyér, ma meg 300 Ft, akkor az azt jelenti, hogy Orbán a százszorosára emelte a kenyér árát. :)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!