Német vizeken folytatódhat az Északi Áramlat 2 építése

2021. május 18. 11:01
Mérföldkőhöz érkezett a geopolitikai és környezetvédelmi szempontból is kifogásolt német-orosz földgázprojekt: a 95 százalékos készültségű vezeték a német államterületen épül tovább.

Folytatódhat az Oroszországot Németországgal összekötő Északi Áramlat 2 nevű gázvezeték építése német vizeken – döntött Németország szövetségi tengerészeti hatósága (Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie, BSH). 

Minden figyelembe veendő érdek gondos mérlegelése után szükségesnek bizonyult a két kilométeres áthelyezésről szóló döntés meghozatala annak érdekében, hogy a vezeték, a tervgazda szándékainak megfelelően, a német kizárólagos gazdasági övezet területén belül a tengerfenéken a továbbépítésig átmenetileg lefektethető legyen.” - áll a BSH közleményében.

Ezzel a döntéssel építési jogot kapott az az orosz lobogó alatt hajózó, Fortuna névre keresztelt építőhajó, amely jelenleg épp Dániánál tart, s lépne be Németország fennhatósága alá tartozó vizekre. Eddig ez kétséges volt: két szervezet, a Deutsche Umwelthilfe (DUH) és a Naturschutzbund Deutschland (NABU) pert indítottak, amelynek eredményeképpen a térségre vonatkozó, még 2018-ban kiadott építési engedélyt fel kellett függeszteni. 

Mostani döntésével a BSH ezt a felfüggesztést semmisítette meg,

zöld utat adva az építkezés későbbi fázisainak Németország területén is.

Legalábbis részben. Most a BSH döntése egy rövid, 2 kilométeres szakaszra vonatkozik. Ezen túl szükséges megemlíteni, hogy a a Balti-tenger alatt futó, 1.200 kilométer hosszú, jelenleg a 95 százalékos készültség szintjén álló vezetékből német oldalon közel 30 kilométer hiányzik, amely két szekcióra egy 16.5 kilométer hosszúságú, és egy 13.9 kilométer hosszúságú szakaszra osztható.  Ezzel együtt a mostani döntés jelentősége abban áll, hogy a gázvezeték immáron hivatalosan is bejutott Németország területére, utat nyitva a fennmaradó két szakasz befejezésének irányába.

Az Északi Áramlat 2-t a tervek szerint alkalmassá teszik arra is, hogy reagálva a közeljövő egyik jelentős energetikai fordulatára, ne csak tisztán földgázt, hanem azt 70 százalék mértékig hidrogénnel is feldúsítva legyen képes szállítani. 

A DUH a harcot egyelőre nem adja fel: bíróság előtt teszi próbára a BSH építkezést jóváhagyó döntését, keresetét a hamburgi közigazgatási bíróság előtt benyújtva. 

De egy másik per is folyamatban van. Ez az építkezés megkezdéséhez szükséges bányászati engedélyt kiadó  Stralsund Mining Authority ellen indult még 2020. júliusában. Ebben a perben a Deutsche Umwelthilfe környezetvédelmi aggályokra hivatkozik, mondván, hogy az építkezés megkezdése óta jelentős metánszivárgástól tartva. 

A DUH azt ígéri, hogyha a Stralsund Mining Autority nem vizsgálja felül a bányászati engedély kérdését, azt kéri a német bíróságtól, hogy ezt is függessze fel, és az Európai Unió Bírósága vizsgálja ki az ügyet.

Az Amerikai Egyesült Államok ellenzi az építkezést,

a Biden-adminisztráció pedig azt kéri Európától, hogy azonnal állítsák le az építkezést,

a folytatásra vonatkozóan pedig szankciókat helyezett kilátásba a projektbe bevont cégekkel szemben. Érvelése szerint Európa az építkezés befejezésével a korábbinál is jobban függ majd az orosz energiától.

Megjegyzendő, hogy maga az USA is gázt tervezne eladni Európa számára. Az Északi Áramlat 2 vezeték geopolitikai jelentőségéről, különösen a német-orosz kapcsolatok ambivalens voltáról Baranyi Tamás írt a Mandiner hetilapban

Fotó: JENS BUTTNER / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP

Dobozi Gergely

Összesen 28 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés