Az európai légitársaságok védelmében: a válság tanulságai

2021. június 2. 14:37

Pedro Nuno Santos
EurActiv
Ha a légiközlekedési ágazat minden uniós tagállam számára stratégiai fontosságú, akkor nagyobb teret kell hagyni az államoknak a gazdaságba történő beavatkozásra.

„A koronavírus okozta gazdasági válság komoly hatással volt a légiközlekedési szektorra. Tavaly az ágazat gazdasági aktivitása több mint 50 százalékos esést mutatott, a vállalatok több hónapon át földre voltak kényszerítve.

Szerencsére az EU és a tagállamok kormányai gyors és összehangolt választ adtak, egy ideiglenes állami támogatási keretrendszert hoztak létre. Pár hónap leforgása alatt a tagállamok több pénzügyi és gazdasági intézkedéscsomagot is kidolgoztak, hogy megsegítsék a légiközlekedési ágazatot. 

Azonban számos ország uniós versenyjogi akadályokkal találta szemben magát, mely megnehezítette a légitársaságoknak nyújtott támogatások kifizetését. 

(…)

Úgy gondolom, hogy több tanulságot is le lehet vonni az esetből. 

Az egyik, hogy azt a rugalmas problémamegoldást, melyet az ágazat megsegítésére alkalmaztunk, a versenypolitika és az állami támogatások szabályozásának újragondolására kell felhasználni.

Ha a légiközlekedési ágazat minden tagállam számára stratégiai fontossággal bír, akkor nagyobb teret kell hagyni az államoknak a gazdaságba történő beavatkozásra. Mindezt úgy, hogy az állami közbeavatkozás továbbra se veszélyeztesse az ágazat európai gazdaságban játszott központi szerepét.   

A másik tanulság az, hogy amikor politikai erőfeszítéseink nagy része az uniós tagok fegyelmezésére és a belső piac működésének fenntartására összpontosul, az európai légitársaságokat hátrányos helyzetbe kényszerítjük, ezzel pedig versenyhátrányba kerülnek. 

A légiközlekedés egy globális piac –  és az állami támogatásban részesülő európai légitársaságok közül sokan versenyeznek más, európai útvonalakat is kiszolgáló külföldi vállalatokkal –, de tény, hogy az Európán kívüli államok a saját légitársaságaikat támogató monetáris és költségvetési politikát alkalmaznak, ez pedig azt jelenti, hogy a belső versenyre vonatkozó szabályaink visszavetik az európai légitársaságok versenyképességét a világában, és növelik a nem európai vállalatok uniós piaci részesedését. 

A repülési ágazat stratégiai fontosságú az európai gazdaságok számára. Jól fizetett munkahelyeket teremt, erősíti a gazdasági kapcsolatokat és elősegíti a kultúrák közötti párbeszédet. Légitársaságaink garantálják a tagállamok közötti kapcsolatot, valamint több millió munkavállaló és turista mobilitását.

(…)

Az európai integráció kezdeti szakaszában az európai belső piac – illetve a versenyjogi szabályok – megalkotása fontos célkitűzés volt, ma azonban az európai gazdaság globális versenyképességének megvédése a cél. Ehhez olyan versenyjogi és állami támogatási szabályokra van szükség, melyek nem akadályozzák az európai vállalatok növekedését és ellenálló képességét.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 10 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés