A hatáskör a kérdés, nem az elsőbbség!

2022. február 02. 12:38

2022. február 02. 12:38
Rodrigo Ballester

A lengyel alkotmánybíróság októberi döntése óta többször is hallhattuk, hogy Varsó nyíltan megkérdő­jelezi az uniós jog elsőbbségét, azt a sarokkövet, amely minden tagállamra nézve kötelező erejűvé teszi az EU-s jogalkotást. Lehetséges azonban, hogy ebben az esetben a joginak tűnő ellentmondás egy nagyobb problémát takar.

Vessünk közelebbről egy pillantást a kérdésre. A tagállami bíróságok és az EU között növekvő feszültség elsősorban nem az uniós jog elsőbbségéről szól. Ez alapvetően hatásköri vita. Az uniós jogszabályok olykor talán homályosak, de az Európai Unióról szóló szerződés 5. cikkének (2) bekezdése kristálytisztán fogalmaz: „Minden olyan hatáskör, amelyet a szerződések nem ruháztak át az unióra, a tagállamoknál marad.” Mégis úgy tűnik, minél világosabb egy szabály, annál inkább az Európai Bizottság és az Európai Unió Bírósága szokásává válik, hogy hatáskörének kiterjesztése érdekében megkerülje.

Pontosan ez a lényege a német alkotmánybíróság 2020. májusi döntésének, amely megkérdőjelezte az Európai Központi Bank hatáskörét. A német testület úgy fogalmazott, hogy „a demokrácia alapelvének a megóvása érdekében szükségszerű, hogy tiszteletben tartsák a hatás­körök megosztását az Európai Unióban”. Ez nyilvánvaló követelménynek hangzik, de valóban teljesül is? A válasz már nem ilyen nyilvánvaló, főleg ha közelebbről megvizsgáljuk az EU, illetve Magyarország és Lengyelország között feszülő ellentéteket, előbbi esetében a gyermekvédelmi törvény, utóbbiéban pedig az igazságszolgáltatás megreformálása kapcsán.

Az Európai Bizottság nem vesz tudomást arról, hogy az oktatási kérdések nem tartoznak az EU hatáskörébe”

A szerződés által meghúzott határok megkerülésének egyik módja, hogy egyszerűen nem vesznek tudomást róluk, és teljes mértékben oda nem kapcsolódó rendelkezésekre hivatkozva építenek fel egy jogi eljárást. Ilyen módon nem vesz tudomást az Európai Bizottság arról, hogy a tagállami oktatási kérdések nem tartoznak az EU hatáskörébe. Például amikor olyan gazdasági jogi alapon indít kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen a gyermek­védelmi törvény kapcsán, mint az áruk szabad áramlásának vagy a szolgáltatások szabad nyújtásának a követelménye. Kényelmes módja annak, hogy beavatkozzanak a szülők jogaiba, pedig a szerződés egyértelműen kizárja alkalmazási köréből az oktatás kérdését. Ez nem más, mint a hatáskörmegosztás alapelvének égbekiáltó megsértése.

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!