Halaska Gábor, Kovács Dániel írása a Mandiner hetilapban.
Akármennyire várjuk is a karácsonyt, az idei kereskedelmi szezon más lesz, mint akár a tavalyi, akár a 2020-as, a járvány jegyében telt karácsonyi készülődés. A véget nem érő black friday akciók sajátos magyar verziója persze egész novemberben velünk van. Az Egyesült Államokban, a fekete péntek szülőhazájában jellemzően egyetlen pénteki napra koncentrálódnak a jelentős, 30-50 vagy akár 70 százalékos akciók, nálunk pedig a karácsonyi készülődés részeként a novemberi időszakban pörögnek fel, és mérsékeltebb árcsökkenést hoznak. Az engedmények ugyan meghaladják a mindennapi akciók 10-20 százalékos mértékét, a féláras, harmadáras, tömegjelenetekkel tarkított pénteki őrületek errefelé nem jellemzők. Hasonlóképp az e-kereskedelemben is jóval szolidabb, 20-40 százalékos engedményekre és véget nem érő fekete pénteki, akciós szombati marketinghisztériára számíthatunk novemberben.
Visszafogott költés
A legfrissebb trendeket megvizsgálva láthatjuk, hogy bizony az infláció, főleg az élelmiszerek és a rezsi jelentős drágulása miatt az emberek többsége határozottan visszafogja karácsonyi költéseit. Természetesen a kereskedelem egésze nem néhány pulóver, zokni vagy bonbon vásárlása miatt zár erős hónapot novemberben, hanem mert számos család előszeretettel időzíti karácsony tájára a nagyobb eszközberuházásait. Gondolunk itt egy-egy nagy háztartási gép, televízió, laptop, telefon vagy akár gépjármű korábban már tervezett vásárlására. Az is erősíti az e-kereskedelmet, hogy az emberek szinte soha nem látott mértékben kezdték el vásárolni az elektromos fűtőkészülékeket, klímákat, hőszivattyúkat és a hasonló berendezéseket.
A tehetősebb, tudatosabb vásárlók is visszafogták a fogyasztást, ők elővigyázatosságból költenek most kevesebbet”
Szabó László, a Growww Digital e-növekedési szakértője a Makronóm kérdésére elmondja, hogy az év eleji stagnálást követően július óta érezhetően növekszik a netes kereskedelem forgalma, és a cég webáruházas partnerei is bizakodással vágnak neki az év végi szezonnak. „Úgy becsüljük, hogy idén mintegy 10 százalékos árbevétel-bővülés várható a hazai e-kereskedelemben. Nem szabad elfelejteni persze, hogy ehhez az inflációs hatás is erősen hozzájárul.” Hozzáteszi: a megrendelések növekedése csekélyebb mértékű, mint egy vagy két évvel ezelőtt. Úgy véli, a következő hónapokban, sőt a teljes 2023-as évben számolni kell a vásárlóerő csökkenésével, ennek fő oka a rezsi és a mindennapi cikkek árának emelkedése.