A Boeing felfüggeszti az egyik legfontosabb repülőgépének a gyártását

2019. december 17. 08:00

Öt hónap leforgása alatt két Boeing 737 MAX is lezuhant.

2019. december 17. 08:00

Januártól felfüggesztik a 737 MAX típusú repülőgépek gyártását – jelentette be hétfőn késő délután kiadott közleményében a Boeing amerikai repülőgépgyártó óriásvállalat. A chicagói székhelyű cég átmeneti időre függeszti fel a 737 MAX típusú gépek előállítását, miután öt hónap leforgása alatt két ilyen gép is lezuhant.

Közleményében a vállalat bejelentette, hogy a gyártás felfüggesztése „kevéssé akasztja meg a hosszú távú termelést és az alkatrészgyártást”. A döntéshez egy sor tényezőt figyelembe vettek, köztük azt is, hogy egyelőre nem tudni, a szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) mikor adja meg az engedélyt e típusok újbóli forgalomba állítására. A döntés a Boeing igazgatótanácsának két napig tartó tanácskozása után született meg.

A szövetségi repülésügyi hatóság bírálta a Boeing vezetését

A repülőtársaságok egyébként már korábban jelezték, hogy 2020 márciusáig egyáltalán nem állítanak forgalomba 737 MAX típusú gépeket. Az FAA és a vele együttműködő nemzetközi szakértőcsoport a múlt héten jelezte, hogy egyelőre nem tudja biztonsággal megmondani, mikor repülhetnek ismét ezek a gépek, és egyben megfeddte a Boeing vezetését is, amiért sürgette az engedélyek megadását.

A vállalat vezetése a múlt hónapban még arról számolt be a nyilvánosságnak, hogy az idén december végéig minden engedély meglesz, és a 737 MAX gépek januárban már ismét repülhetnek. Hétfőn bejelentették: a gyártás felfüggesztése miatt nem lesznek elbocsátások, a korábban e gépeken dolgozó alkalmazottak a 737-es gép más típusain dolgoznak majd, vagy más részlegekhez helyezik át őket. A 737 MAX típusú repülőket az északnyugati Washington államban gyártják, a vállalat ott mintegy 12 ezer dolgozót foglalkoztat. A négyszáz, már befejezett 737 MAX repülő a Boeing hangáraiban várakozik a majdani kiszállításra.

Elemzők szerint a leállás, még ha csak átmeneti ideig tart is, komoly veszteséget okoz nem csupán a Boeingnak, hanem az egész amerikai gazdaságnak. A Boeing ugyanis az Egyesült Államok legnagyobb ipari exportőre, illetve az Egyesült Államok ipari indexét mutató Dow Jones 30 legfontosabb vállalatának egyike. A termelés átmeneti leállítása a beszállítókat is érzékenyen érinti majd.

737 MAX

A 737 MAX a Boeing legfontosabbnak tartott repülőgépe, amelynek eladásából a vállalatnak évente több tízmilliárd dolláros bevétele volt. A válság akkor kezdődött, amikor az idén februárban az etióp légitársaság 737 MAX gépe a felszállás után lezuhant, és a fedélzeten lévő utasok és személyzet – összesen 346 ember – életét vesztette. Öt hónappal korábban, 2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le, az a katasztrófa 189 halálos áldozattal járt.

A 737 MAX típusú gépeket az etiópiai katasztrófa után világszerte kivonták a forgalomból. Az azóta folyó vizsgálatok során kiderült, hogy részben a repülőgépbe beépített szoftver hibája, részben a karbantartás hiányosságainak sora, részben pedig a pilóták nem megfelelő kiképzése vezetett a katasztrófákhoz. Ráadásul mindezen hiányosságokkal és hibákkal a Boeing vezetői is tisztában voltak.

(MTI)

(A kép forrása: france24.com)

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. december 18. 17:23
Nem gond. Ha légitársaság lennék akkor se vennék semmilyen Boeinget sem. Nem elég biztonságosak. Rossz helyen van a hajtómű például. Látszik a képeken. Kényszerleszálláskor könnyen beleakad a vízbe vagy a fákba és darabokra szakítja a gépet. Én nem is engedélyezném így kinéző repülőgépek gyártását és használatát. Az ilyen hajtóműveknek a szárny vonala felett célszerű lenniük és nem alatta.
olajfa1
2019. december 17. 10:57
Az USA bírósága nagyon "következetes" volt a VW megbüntetésében!!! "ÉRDEKES" HOGY EBBEN AZ ESETBEN NINCSENEK A "TOP"-on UGYANEZN "FÜGGETLEN BÍRÓSÁGOK"!!!
Ficium
2019. december 17. 09:11
Nem a fejlesztéssel van a baj, hanem azzal, hogy tudtak a hibáról és mégis engedték felszállni a gépeket!
olajfa1
2019. december 17. 08:51
" Ráadásul mindezen hiányosságokkal és hibákkal a Boeing vezetői is tisztában voltak." AKKOR EZ "BŰNCSELEKMÉNY"!!!... vagyis TUDATOS károkozás... és talán még a "szabotázs" is szóba jön!...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!